Köpvillkor Web / Konsument

Allmänt

För att handla på Ydre-Grindens e-handel eller via telefon skall du vara över 18 år och folkbokförd i Sverige. För dig som är privatperson och handlar för privat bruk gäller Konsumentköplagen (1990:932), samt om du handlar via Ydre-Grindens e-handel eller via telefon gäller även lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal (”Distanshandelslagen”).

Leveransvillkor

För leveranser inom Sverige gäller Ydre-Grindens Allmänna Leveransvillkor 2019, som finns på vår hemsida. Vi förbehåller oss rätten att neka leverans av order med leveransadress utanför Sverige.

Beställning

Vid mottagen beställning skickas snarast möjligt en orderbekräftelse till den av beställaren angivna e-postadressen. Observera att en orderbekräftelse är en bindande köpehandling. Köparen skall omgående underrätta Ydre-Grinden om eventuella fel i den order som specificeras i orderbekräftelsen. Det åligger köparen att kontrollera att mått och skiss stämmer och är korrekta. Ändringar som sker efter bekräftad order (mått, tillval mm) kommer att påverka leveranstiden. Vid eventuell avbeställning debiteras köparen beredning- och tillverkningskostnader.

Vi rekommenderar att inte boka snickare/montör innan ditt gods är på plats och inspekterat.

Delleveranser kan förekomma, restorder levereras fraktfritt. Order med varor från olika lager kan medföra separata leveranser.

Ydre-Grinden har rätt att neka köp vid överskriden eller ej beviljad kredit, vid eventuella lagerdifferenser eller för leveranser till områden som transportören normalt inte trafikerar eller av annan anledning.

Leverans och frakt

Lagerprodukter skickas normalt inom 1 vecka från bekräftad order och för produkter som inte är lagerprodukter sker leverans normalt inom ca 4-6 veckor från bekräftad order. Den leveransdag som anges på orderbekräftelsen är en uppskattning av leveransdag från fabrik.

Angivna leveranstider är uppskattningar och om en eller flera beställda varor inte finns i lager kan det medföra längre leveranstider. Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställda varor som är slut i lager.

Kostnad för frakt och emballage tillkommer.

Vid leverans av stora eller tunga artiklar kan det krävas lossningshjälp med truck eller lastmaskin. Kostnader för sådan lossningshjälp svarar köparen för. Skulle lossningshjälp saknas vid leveranstillfället svarar köparen även för eventuella extra kostnader, till exempel kostnad för omlastning, stillestånd eller extra utkörning som debiteras av fraktbolaget.

Väg fram till avlastningsplats och avlastningsplats måste vara framkomligt för stor och tung lastbil vid tidpunkten för leverans. Lossningsplatsen måste ha ett vändutrymme för en minst 12 m lång och 4,5m hög lastbil och väg in till lossningsplats måste minst ha bredden 2,5 m i samma höjd som lastbilen.

Vid outlöst gods, ändring av leveransadress efter bokning eller bomkörning förbehåller vi oss rätten att debitera extra fraktavgift. Är köparen ej anträffbar vid leveransen, debiteras kunden för utkörningen och eventuell terminalshyra hos fraktbolaget. Försening av avlastning är på köparens ansvar.

I de fall som köparen inte kan ombesörja truck eller lastmaskin vid lossning av gods och leverans i stället måste ske med kranbil debiteras extra fraktkostnad i efterhand till köparen.

Vi använder oss av leveransvillkoret: Fritt fabrik.

Transportskada

Granska noga ditt gods innan du kvitterar leveransen. Gör så här om skada finns på emballage eller gods:

Fotografera skadan samt om möjligt skriv en kommentar direkt på kvittensen till chauffören

Bild och ifylld retursedel ska mailas in till oss inom 48 timmar på info@ydre-grinden.se

Mailet ska innehålla bild och ifylld retursedel

Betalningsvillkor

Faktura 30 dagar mot kreditupplysning, alternativt förskottsbetalning. Vi förbehåller oss rätten att kräva erforderliga säkerheter för betalning, om vi finner att så erfordras. Om sådan säkerhet krävs kan leverans hållas inne till dess att säkerhets ställts.

Priser

Priser anges i SEK och inklusive moms, exkl frakt och emballage. Reservation för prisförändringar och skriv/tryckfel.

Ångerrätt och öppet köp

Enligt Distanshandelslagen har du som konsument 14 dagars ångerrätt på köp via e-handel eller distanshandel.

För att använda dig av ångerrätt ska du maila in en retursedel till info@ydre-grinden.se. Produkten återsänds enligt information på retursedeln.

Vid retur skall produkten skyddas med ett yttre emballage av samma kvalitet som den levererades i. Returen är godkänd först när vi mottagit och kontrollerat varan. Det åligger kunden att ombesörja och bekosta kostnaderna för returfrakten.

Vid krediteringen har Ydre-Grinden rätt att göra avdrag för fraktkostnader samt ta ut en allmän hanteringsavgift. Returfrakten sker på kundens risk.

Ångerrätt gäller dock inte för sådana avtal/köp som avses i 2 kap 11 § Distanshandelslagen.

Reklamation

Reklamation av fel eller brist i leveranser från oss ska ske enligt konsumentköplagen 23 §, dvs inom skälig tid och i vart fall inom två månader från att du märkt eller borde ha märkt felet eller bristen.  

För att reklamera till oss, vänligen kontakta oss på tfn 0381-50250 eller mejla info@ydre-grinden.se

Ydre-Grinden är inte i något fall skyldig att ersätta köparen för skada på djur, andra följdskador eller annan indirekt skada.

Ydre-Grinden frånsäger sig ersättningsskyldighet vid försenade leveranser som står utanför vår kontroll som exempelvis inhyrda snickare/montör, stallhyra, milersättningar eller hyra av maskiner. Boka därför ingen snickare/montör innan ditt gods är på plats och inspekterat.

Vid fel eller brist på produkt kontakta alltid Ydre-Grinden.
Några andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte. Vi ersätter inte
för kostnader vid avbokning av hantverkare till följd av leveransförsening eller tillverkningsfel. Ydre-Grinden förbehåller sig rätten att byta ut eller reparera produkten.

Personuppgifter

Ydre-Grinden lagrar personuppgifter för orderhantering, för att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål. Meddela oss om du önskar göra någon ändring av uppgifterna eller om du vill att uppgifter skall tas bort från Ydre-Grindens register. E-post: info@ydre-grinden.se

Returnera

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt.

Om du vill returnera en produkt ska du använda retursedeln som du kan ladda hem här nedan. Fyll i blanketten och bifoga den med varan som du vill skicka tillbaka till oss.


Inspirerande

Kundreportage

Se alla
KUNDINSPIRATION

Besök Ydre-Grinden på Instagram

NYHETSBREV

Det senaste från Ydre-Grinden

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och ta del av nyheter och aktuella erbjudanden. Brevet kommer ut en gång i månaden och vi fyller inte din inkorg med skräp. Vi lovar!